My Daughter's Blog

Ahad, 29 Mei 2011

Sembang sembang walit Century Run(100)-Teknik Pintu LMB bertangkup

Peruntukan LMB adalah perkara yang amat mustahak didalam menentukan tahap kejayaan RBW dan perlu diadun agar ianya juga dapat mengawal masuk tempiasan cahaya luar masuk ke-ruang dalaman RBW, tidak lupa juga binatang pemangsa walit seperti pak burhan selain dapat menjadi laluan burung yang lumayan. Agaknya kalau keterlaluan menangani masalah cahaya melalui LMB, maka boleh juga terbentuk teknik pintu LMB bertangkup. Amati gambar dibawah ini, seperti pernah menggunakan teknik ini pada satu ketika dulu. Pastinya LMB ini adalah menghala kebarat iaitu kearah matahari turun dan sinar matahari boleh memasuki lubang ini.
Teknik ini akan menyukarkan siwalit masuk keRBW serta boleh menghalang gelombang suara keluar. Kedua-dua perkara ini boleh menjadi masalah kepada perkembangan burung walit digedung ini.


Gambar hiasan penangkup lubang

Gambar hiasan RBW yang sama

LMB dibawah ini juga menggunakan teknik pintu LMB bertangkup dan boleh menghadapi masalah yang dibincangkan diatas. Tekan dan Jom Layan -Harry kok blog


Gambar hiasan RBW terbabit

Biasanya penggunaan teknik ini terjadi dimana LMBnya perlu dibuat mengarah kebarat(arah matahari turun), dimana disitulah juga arah menghadap laluan burung pulang, kawasan burung berkumpul disebabkan adanya makanan, sungai dan lain2 yang menjadi tarikan siwalit. Agaknya. Harap-harap kita tidak memerlukan /terguna teknik ini yang lebih banyak mendatangkan masalah kepada perkembangan koloni walit kita dari kebaikan yang boleh ia bawa.

Moga walit datang berduyun-duyun keRBW kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan