My Daughter's Blog

Selasa, 24 Mei 2011

Sembang sembang walit 97- It's war( on Tokek siri 2)

Artikel-artikel yang pernah saya tulis mengenai tokek, sehingga saya berjaya membunuh 2 ekor tokek tersebut.

Tekan dan Jom Layan - RBW bertokek
Tekan dan Jom Layan -Tokek musuhku
Tekan dan Jom Layan- War on Tokek
Tekan dan Jom Layan -teknik basmi tokek

Setelah diimbas kembali ingatan mengenai tokek, saya rasa kehadirannya adalah kerana aktiviti diRBW itu sendiri termasuk:
a) pemasangan lampu spotlight ala lampu papan tanda untuk menarik serangga.
b) pembuatan makanan untuk menghasilkan serangga
Hati-hatilah, sekali ianya sudah masuk........fikirkanlah akibatnya.

Usaha tetap diteruskan.....WAR on tokek (diRBW gue)
Gambar hiasan


Cengkerik adalah umpan yang senang didapati dan sesuai untuk tokek. Ia boleh dibeli lebih-kurang 20 ekor setiap RM1. Buatlah sicengkerik itu berbentuk seperti serangga laron/kelkatu dibawah ini( buang kaki belakangnya je) dan umpanlah menggunakan perangkap tikus.


Gambar hiasan

Gunakan benang atau pun yang lain untuk mengikat nya di jerat itu...


atau


Namun kadang-kadang tikus juga yang terperangkap. Rupanya tikus juga jadi pemangsa diRBW aku, terus aku umpankan ikan bilis, umpan amat sempurna untuk tikus. Jaga kau.

Agaknya....
Moga burung walet datang berduyun-duyun keRBW kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan