My Daughter's Blog

Sabtu, 21 Mei 2011

Sembang sembang walit 95 - Teknik dinding/terowong 'sun-shade'

Kadang-kadang situasi ditempat RBW memanggil untuk LBW menghadap kearah matahari terbenam yang juga arah burung pulang dipetang hari ataupun kearah sungai yang berdekatan. Keadaan sebegini akan menyebabkan cahaya matahari masuk secara langsung  ke dalam RBW, dimana ianya adalah 'kurang disarankan'. Tekan dan Jom Layan- komen dari blog Saif-swift

Teknik dinding/terowong  'sun-shade' ini menyerupai pembuatan terowong masuk ke LBW dimana dinding terowong masuk ini melindung cahaya dari masuk secara langsung ke RBW. Perlulah diperhatikan untuk pilihan a) dan b) yang LBW perlu diduduk ditengah-tengah dinding rumah monyet agar burung dapat terbang tanpa ganguan. Hanya dinding yang dapat melindung cahaya boleh memberi munafaat. Dibawah ini ditunjukkan 3 cara:

a) Rumah monyet berceruk(recessed monkey house)

Perlu dibina semasa pembinaan bangunan utama. Sejauh mana ceruk diperlukan boleh di kira/diuji dengan model papan lapis sebelum dipastikan dengan binaan tetap. Perlu juga yang saiz rumah monyetnya diimbangi kerana perubahan dinding yang menduduki LBW.

b) Rumah monyet berdinding lebih

Jenis dinding sunshade ini boleh dipasang mengikut keperluan menghalang cahaya memasuki secara langsung ke LBW. Ia perlu dibina agak kuat dimana, kebisingan dan kegoyangan boleh menakutkan burung keLBW.  Barang dinding yang sesuai digunakan agaknya adalah kepingan konkrit bod.



c) LBW berterowong

Kedalaman terowong LBW ini perlulah pada kadar sederhana, dan pada jangkaan saya tidak lebih dari 1.5 kaki kedalam. Oleh kerana ianya tidak dalam, bermacam bahan boleh digunakan bersesuaian dengan sesi ujian juga penggunaan tetap untuk konfigurasi pilihan. Dinding seperti ini boleh juga di lakukan juga untuk menghadang hujan dari memasuki RBW. 

Maaf, hanya khayalan sahaja..pernah terbaca di inet, tetapi tidak ada maklumat terperinci dimasa ini....
Harap dapat membantu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan