My Daughter's Blog

Isnin, 20 Jun 2011

SEMBANG SEMBANG WALIT 110 -RBW BERASAS KAYU ALA BORNEO SWIFT

Gambar-gambar dibawah ini disedut dari internet. Ia menunjukkan pembangunan rumah burung walit dengan menggunakan kayu sepenuhnya. Dimensinya adalah sesuai untuk buget yang kecil, iaitu lebih kurang 15kaki x 20 kaki. Kosnya agaknya dibawah RM 30,000. Seperti biasa penukangan kayu memerlukan tukang yang mahir untuk menentukan kualiti kerja yang tinggi. Keperluan meletakkan racun anai-anai ditanah serta penggunaan kayu yang berkimia adalah amat mustahak.

Dilihat dari pembinaan nya, RBW ini adalah satu tingkat tetapi mempunyai ketinggian yang agaknya selesa untuk burung walit berlegar. Tinggi LBW nya adalah lebih dari 20 kaki agaknya. Pilihan LBW adalah tingkap tepi dinding dimana ada keperluan dipasang sekat diantara LBW dan ruang inap. Sebuah LAL di buat untuk perkembangan RBW menjadi dua tingkat, agaknya.














Beginilah agaknya apabila bangunan RBW sudah siap. Dindingnya dibuat dari papan plywood ber lapis styrofoam. Begitu juga lapisan styrofoam digunakan untuk kawasan bumbung. Ada keperluan yang lantai kayu itu dilapis dengan plastik tebal agar ia tidak bocor dan boleh merusakkan lantai yang diperbuat dari kayu. Seeloknya, lantai itu dilapik dengan selapis mortar setebal 1.5 inci, agaknya.



Gambar hiasan dissedut dari inet....

Mari kita main lukis-lukis.........



Gambar hiasan

Dilukis sebuah kawasan void yang agak luas iaitu 12 kaki x 15 kaki tetapi dijangka disukai oleh burung walit. Melihatkan yang bilik inap/sarang adalah 50% dari keluasan lantai dicadangkan yang tingkat bawah dibuatkan dinding bata, yang menjadikan keluasan ruang inap menjadi 3 kali ganda reka bentuk asal. 

Moga walit datang berduyun-duyun keRBW kita.

1 ulasan:

  1. Need a small business loan to get the working capital you need? Get quick & easy access to the funding you need,financing you need to help your business grow Quickly.Email: lendingcashhelpdesk@gmail.com

    BalasPadam