My Daughter's Blog

Selasa, 19 April 2011

Sembang walet swiftlets 68 - Hotel california(jerat maut siri I)

Disedut dari Hotel california lyrics
.....
You can checkout any time you like,
But you can never leave!

it's a death trap.
Maksudnya


Sebuah RBW boleh menjadi jerat maut, misalnya begini, agaknya:
a) LAL yang kurang mempunyai cahaya lebih malap dibanding dengan cahaya dari sumber lain.
Katakan yang dinding RBW itu tidak ber'plaster', kadang-kadang terdapat lubang-lubang cahaya dari bahagian antara bata yang tidak bersemen. Sekira lubang2 itu dalam keadaan rapat tetapi halus(pinhole), kumpulan itu boleh dipandang sebagai LBW oleh burung walet. Agaknya.
Katakan diRBW yang sama, tertinggal sebuah lampu 'flourescent' terpasang. Lampu tersebut pastinya mempunyai pelindung cahaya kebahagian atas dan tepi.  Siburung walet boleh melihat peringkatan cahaya itu sebagai LBW juga. Maksudnya kepada burung2 yang anak-anak, ya.

Didalam keadaan begitu, kesian burung tersebut akan terkeliru, melanggar dinding head-on. agaknya. Tentunya ia akan begitu tertekan itupun sekiranya ia sempat terbang sebelum jatuh dan kalau ia sudah terjatuh kelantai maka keadaannya akan lebih teruk lagi. Burung-burung itu sudah terkeliru dan tidak dapat menemui LAL dan akhirnya mati keletihan. Mungkinkah ia akan terjadi begini:


Gambar hiasan

Ini hanya dongeng aja, kok. Agaknya
Fikirkan yang perkara yang sebegitu mudah mungkin boleh membuat burung walet terkeliru, tentunya ada banyak perkara lain yang serupa. Adakah itu sebahagian dari rahsia penternak walet yang berpengalaman?. 
RBW tersebut telah menjadi jerat maut kepada burung2 muda itu dan RBW tersebut telah hilang anak2 pemula itu. INGATlah

3 ulasan:

  1. kebanyakkan burung muda yang mati, faktor pengalaman burung itu sendiri. rbw saya juga tidak terkecuali terutama LAL bersaiz 4x4kaki hingga 6x6kaki.

    BalasPadam
  2. sayang ya, burung pemula, sudah mau netap-ya, LAL yang agak sederhana boleh jd penyebab

    BalasPadam
  3. terima kasih teknologiladangwalit kerana inputnya

    BalasPadam