My Daughter's Blog

Selasa, 1 Februari 2011

Sembang Walet Swiftlet 2 -Alat untuk penjejak walet / swiftlet

Industri penternalan walet / swiftlet nampaknya akan berkembang dengan peningkatan bilangan orang Negeri China yang mampu menggunakan ubat tradisional ini. Diharapkan harga sarang walet / swiftlet akan tetap pada paras yang memberangsangkan untuk industri ini terus  berkembang.
Dizaman musim main walet / swiftlet ini, peralatan yang perlu tersedia didalam kereta ialah peralatan sistem pemanggil walet / swiftlet.  Ia terdiri dari sebuah amplifier dengan kuasa lebh kurang 30 W, sepasang tweeter jenis horn dan power converter DC 12 V kepada AC 240V. Walau bagaimana pun, amplifier yang dijual sekarang sudah menyediakan 'power supply' yang menggunakan DC 12V.  Bolehlah kita sambung terus kepada bateri kereta.  Diperlukan juga suara stress walet / swiftlet dirakam didalam bentuk SD, yang sesuai dengan amplifier itu.
Sekiranya didalam perjalanan anda, ada anda menemui kumpulan walet / swiftlet  sedang meluncur gembira, anda boleh mainkan lagu stress tersebut untuk mengeetahui reaksi walet / swiftlet.  saya cadangkan agar 'testing' untuk kesusuaian walet ni dibuat dikawasanyang tidak mempunyai rbw, takut kawasan tersebut adalah kawasan jenoh......dimana bilangan walet / swiftlet tidak boleh berkembang pesat kerana kekurangan makanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan