My Daughter's Blog

Isnin, 14 Mac 2011

Sembang walet swiftlets 42- Kejadian letupan Janakuasa Nuklear fukushima-penjelasan

Terima kasih kepada pengarang artikel ini serta Albert R yang menghantarnya kepada saya,
http://bravenewclimate.com/2011/03/13/fukushima-simple-explanation/#more-3970, mengenai penjelasan kejadian letupan janakuasa nuklear Fukushima.
Sebelum 


Letupan


Selepas

Harapan kita agar tidak ada kemalangan melibatkan kuasa nuklear lagi dimasa akan datang harap-haraplah tiada limpahan bahan radio-aktif ke sini, amin.
pemereksaan radioaktif

Artikel mengenai kapal pengangkut kapal terbang tentera US, berlabuh jauh dari radiasi, selepas mendapati ada kesan radiasi dikawasan tersebut. http://www.chinapost.com.tw/asia/japan/2011/03/15/294693/US-carrier.htm. Harap-harap tidaklah melarat.

Negara Jepun akan memerlukan kuasa letrik untuk menggantikan tenaga yang patut dikeluarkan oleh janakuasa nuklear. Tentunya harga minyak akan naik kerana permintaan yang meningkat. Agaknya.
Apakah impaknya kepada harga sarang walet kita?  peningkatan harga insyallah. Penjelasannya, akan lebih ramai penduduk negara China yang akan mampu menggunakan produk sarang walet, kerana mereka boleh mengambil alih kekosongan yang ditinggalkan oleh orang jepun berikutan tragedi gempa, tsunami dan kejadian letupan janakuasa nuklear yang menimpa orang jepun. Agaknya.
Marilah kita bersama-sama menceburi industri penternakan burung walet ini.

1 ulasan:

  1. It is getting very serious, there was another explosion that may have dispersed contaminants into the atmosphere. :(

    BalasPadam