My Daughter's Blog

Isnin, 13 Jun 2011

Jom Layan Sembang Kosong 9- Mari Main Lukis-lukis I

Rumah burung walit berasaskan kayu adalah salah satu cara untuk mengurangkan kos permulaan untuk menjadi penternak burung walit. Rumah kayu tersebut boleh dari rumah kayu sedia ada yang boleh ditukar dari rumah kediaman ke RBW. Boleh juga, sekiranya keadaan mengizinkan, membuat bangunan baru seperti ini .......Tekan dan Jom Layan- Rumah kayu bertiang tinggi. Tentunya kosnya tidak berlebihan dan boleh dibina oleh tukang-tukang tempatan. Agaknya.

Utamanya, didalam penukaran dari rumah kediaman ke RBW, masalah penebat haba disiling dan kebocoran dilantai adalah perkara yang perlu ditangani. Jom layan...

Sebagai permulaan sebelum memulakan projek perwaletan, mari kita main lukis-lukis pelan untuk menambah ilmu perwalitan. Saya yang mulakan. Agaknya,Kalau kita gunakan RBW bertiang tinggi diatas untuk dilukis secara 3D, Kelengkapan dalaman rumah burung walit kayu adalah seperti lukisan dibawah ini. Keperluan Lubang Antara Ruang(LAR) boleh memberikan kegelapan yang bersesuaian untuk pilihan walit. Keperluan lubang ventilasi tidak ditunjukkan disini dan bolehlah mengambilkira arah laluan angin yang bermusim. Pelarasan lubang itu adalah mengikut 'trial-error'.

Lukisan diatas juga menunjukkan 'roving room' 20kaki x 10 kaki. Ruang 'nesting' pula adalah 20kaki x 20 kaki. Bolehlah juga digunakan sekat gantung sepanjang 15 kaki untuk melindung cahaya dari LAR diatas. Agaknya.

Moga Walit Datang Berduyun-duyun keRBW kita....Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan