My Daughter's Blog

Sabtu, 8 Oktober 2011

Jom Layan Sembang Walet 59-Kejernihan Suara

 Agaknya, dari zaman dahulu kala maanusia dah main burung, ye.......jeng jeng jeng. maaf sekiranya ada yang terpesong pemikiran, cuba perhatikan..... zaman kuno mesir tentunya burung menjadi salah satu binatang yang terjaga,mungkin sebab cantiknya atau suaranya ataupun sarangnya, sarang mungkin tidak tapi telornya mungkin. Jom Layan...

 Gambar hiasan

 Gambar hiasan


Gambar hiasan

Di Asia tenggara ni, industri burung layang layang gua sedang berkembang, dari vietnam ke Indonesia, terbalikkut dari Indonesia hingga ke Vietnam. Tak tau pula kalau ianya sampai ke China. Saya agak ia, pasal kalau industri membersih sarang dikira sekali, tentunya ada disana. Salah satu cabang industri yang menyokong industri ini ialah industri membuat suara burung........kesini pulak.
Biasa la, mula2kena beli suara, source yang banyak memang dari indonesia. Kalau diperhatikan, sekarang ramai yang telah mempunyai kepakaran membuat suara burung. Bolehlah surf dekat net, pelbagai nama digunakan untuk menarik pembeli dan datangnya dari seluruh pelusuk negara itu.
Saya pernah membeli dua set suara yang original dari Indonesia, yang diwar-warkan melalui forum. Saya bayar dan saya dapat set lagunya. Kalau hendak membeli pastikan yang anda telah confirm package lagu itu sebelum membayar. Ya lah, bukan senang nak nego lagi, kalau duit dah lepas kesana. Pastikan juga anda gembira dengan bunyi lagu itu, jangan ikut beli nama sahaja. Kadang2 suara yang diberi itu kurang jernih, ada bunyi benda lain yang boleh menganggu, ada juga yang dah diboost amplitudenya sehingga ada signal yang terpotong. Maaf ya, ini pengalaman sendiri. Kalau signal dah di boost dan truncated terpootong maka anda dapat yang itu aja lah, tak boleh adjust lagi.
Tetapi dari pengalaman yang lagi satu beli dari negara seberang, tuan sifu ini memberi suara yang agak bersih, tidak diadjust untuk menghilang signal dan juga sifu ini ada beri lagu saja-saja sahaja, dua kali dia beri. mungkin tidak ter baik tetapi kita appreciate juga gesture dia. cuma dia kata nak bagi aturan tweeter tetapi agaknya dia lupa.
Sebenarnya cerita tulisan ini bermula disini. Penternak kat sini boleh beli lagu yang ori dari sini, dibuat oleh orang sini, bukan sebab apa, pasal i dah dengar suara lagu yang locally produced ni memang begitu jernih, tidak  ada macam itu dikoleksi saya. tetapi maaf saya tidak test lagi panggil kawe-kawe burung. I rasa tentu ianya akan membuat burung walet datang berduyun-duyun kerbw kita. Betul bang, memang jernih, kalaulah itu salah satu faktur yang mustahak untuk pak walet. Harga pun tak mahal, ........cari2 lah. Tetapi, you all kena faham, i dapat lagu itu percuma, atas nama kawan yang struggling ni dibidang perwaletan, mungkin i tulis ni pun pasal nak ucap terima kasih kat abang ni. itu je......
I tidak desperate untuk lagu, tetapi kalau lagu itu begitu bagus, i pun mau. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan